nedelja, 16. februar 2014

Tehnika akvarel

TEHNIKA     AKVAREL

Akvarelno slikanje je nekaj posebnega, ker je prosojno, sveže, jasne barve,ki dajejo vznemirljiv občutek.  Slikanje v akvarelu je izredno zahtevno, izkaže se celo kot najtežja tehnika. Zato so izkušnje , ki jih pridobimo z veliko vaje zelo potrebne.  Je najstarejša slikarska tehnika. Prve akvarelne slike so naslikane s pigmenti naravnega izvora /minerali, glina, zemlja../
Z akvarelnimi barvami so bili poslikani stari rokopisi in leseni sarkofagi. Akvarelne barve so poznali že v Starem Egiptu.
Slikarji, kot Albrecht Durer /1471-1528/ je poleg velike števila grafik, naslikal tudi precejšnje število akvarelov , zato so ga nekateri celo imenovali oče akvarela. Zanimiv je njegovo delo »Šopek« , ki ga je naslika na pergamentu v akvarelni tehniki.
Izjemni so akvareli iz srednjega veka, ki niso bili naslikani v lazurni tehniki, ampak so zaradi uporabe kritnih pigmentov izgledali kot gvaš.

Kljub kvalitetni izdelavi so v preteklosti sloji, ki so bili debelejši, čeprav v akvarelu, so le-ti pokali.  Zato so , da bi upočasnili sušenje , akvarelnemu vezivu dodali med, sladkor in glicerin. 



Klasični akvarel

Pri klasičnem angleškem akvarelu uporabimo tehniko lazurnega slikanja, kjer barvo plasstimo in na tak način ustvarjamo barvni ton in globino slike. Gradimo od svetle proti temni. Slikarska podlaga /papir/ mora biti bele barve in to manj vpojni papir. Barvo reguliramo z večjim ali manjšim dodajanjem vode. Klasični angleški akvarel ne dopušča uporabe črne in bele barve.  Leta 1805 je bilo ustanovljeno prvo združenje akvarelistov , ki je natančno določilo pravila tehnike angleškega klasičnega akvarela, ki so bila zelo stroga. Člani so se jih morali držati. Slikar , ki je uporabil pri slikanju z akvarelnimi barvami samo malo bele barve je bil avtomatično izključen iz združenja.
Znani slikarji akvarelov so:
Paul Sandby /1725-1809/
E.Delacroix  /1798-1863/

 Kombinirana tehnika

Slikarji , ki so ustvarjali v kombinirani tehniki so bili:
Paul Klee /1879-1940/
Vasilij Kandinsky /1866-1944/
Pri kombinirani tehniki se je največkrat pri akvarelu kombinirala risba. Linija, pika, črta, ki je postala popolnoma enakovredni  element akvarelni barvi. Kakor tudi vodoodporne tuše, oljne pastele, alkoholne flumastre. Kakor tudi grafitni svinčnik, ki pa je vodotopen in dobimo s tem zanimive odtenke sivine v akvarelni tehniki. Kombiniramo lahko tudi z akrili, gvašem , tempero.
Najbolj znan slikar , ki je naslikal 20.000 akvarelov je bil William Turner , angleški slikar, ki pa je risal tudi v drugi tehniki, predvsem v olju. Tehniko slikanja z oljnimi barvami je celo kombiniral z akvarelnimi barvami.



 Tehnika A.prima

Pri tej tehniki akvarela slikamo brez predhodne skice, tako da nanašamo barvo na papir, kar je izredno zahtevno delo, ki zahteva niti najmanjših napak. Slikamo tisto kar vidimo v določenem trenutku, kar spominja na risanje krokija.  Obstaja pa še bolj skrajna oblika akvarela A.prima pri kateri poleg takojšnjega slikanja vključimo celo mešanje barve kar na papirju. Pri takem načinu slikanja moramo res dobro poznati vse elemente v slikarstvu, kot so kompozicija, lastnosti barvnih odtenkov, tehniko glaziranja...


Pri akvarelu uporabljamo:

-        Akvarelne barve – Za izdelavo kvalitetnih akvarelov je zelo pomembna izbira pigmentov in njihovo vmešanje v vezivo /gumirabika/. Barvo dobimo v posodicah ali v tubicah.
-        Graphicgum: gosta in lepljiva snov, ki jo uporabimo za zaščito beline papirja ali svetlih barvnih odtenkov, ki jo pred barvanjem nanesemo na papir in šele , ko se posuši pričnemo s barvanjem akvarela. Po končanem delu, ko se barve popolnoma posušijo, jo odlepimo ali zradiramo kar s prsti iz papirja.
-        Ox Gall ali volovski žolč: prozorna tekočina, ki jo razmažemo po papirju in s tem omogočimo boljše razlivanje akvarelne barve
-        Čopiči: najboljši čopiči za slikanje v akvarel tehniki so čopiči iz kune zlatice, veveričje dlake ali sintetične čopiče;
-        Papir – akvarelni papir od nekje 90gr/m2 do 640gr/m2 – najkvalitetnejši so ročno izdelani bombažni papirji
-        Maskirni trak – ki ga uporabljamo takoj v začetku, da oblepimo papir od začetka dela do konca in ga potem brez težav odlepimo. Dobi se tudi papir v bloku, ki pa je že oblepljen in se šele po končanem delu list odtrga iz bloka;
-        In seveda voda, ki naj bo čista, ter nekaj papir brisač, s katerimi pivnamo ali lovimo barvo
-        Rišemo lahko na moker ali suh papir. S slikanjem na suh papir dosežemo čiste in precizne efekte. Na navlažen papir pa dobimo nžne prehode in mehke efekte.
-        Fiksativ za akvarele v spreju – ki zaščiti sliko pred umazanijo, prahom in prstnimi odtisi. Ne spremeni intenzivnosti barve in ne odtenka. Ali pa:
-        Brezbarvni zaključni lak – colourless varnish – s tem lahko zaščitmo pred izgubo barvne intenzivnosti, odtenki ter drugmi vplivi.
Uporabljamo sedaj lahko tudi ob slikanju akvarela barvne akvarelne svinčniki, ki nam pomagajo pri slikanju, da rišemo natančnejše črte. Delamo z njimi samo na mokro podlago in s čopičem čez vse to malce zabrišemo. Efekt je čudovit. Pri kombinirani tehniki je zelo priporočljivo na mokro podlago uporabiti oglje. Oglje se malce zabriše in naredi izredno dober efekt



PA ŠE RECEPT umetnikov 19.stoletja

Za pripravo akvarelne barve pigment , ki je dobro zmlet damo v čisto stekleno posodico, prelijemo s prekuhano vodo ter dobro premešamo. Ko se barva usede, odlijemo odvečno vodo in primešamo stopljeno gumirabiko, z malo meda in glicerina. Vezivo in nakvašen pigment se dobro medsebojno zmeša in v to dodamo nekaj kapljic volovskega žolča.











Pripravila mentor
Vanda Žužek



1 komentar:

depraton pravi ...

Super informacije in nasveti za tehniko akvarel. Šele začenjam s slikanjem in mi pride prav vsak nasvet.